17 Eylül 2019
  • Ankara22°C
  • İstanbul22°C
  • İzmir23°C
  • Adana30°C

TAŞERONDAN BELEDİYE ŞİRKETLERİNE GEÇEN İŞÇİLERE KADRO TALEBİ TBMM’DE

375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede değişiklik yapılmasına dair kanun teklifi TBMM’ye sunuldu. Teklif ile taşeron olarak çalışırken belediye şirketlerine geçen işçilerin, sürekli işçi kadrolarına alınması ve çalışma şartlarının iyileştirilmesi istendi.

Taşerondan Belediye Şirketlerine Geçen İşçilere Kadro Talebi TBMM’de

16 Ocak 2019 Çarşamba 8::8:

Taşeron olarak çalışırken belediye şirketlerine geçen işçilerin, sürekli işçi kadrolarına alınması ve çalışma şartlarının iyileştirilmesi amacıyla 375 Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede KHK değişiklik yapılmasına dair kanun teklifi TBMM Plan ve Bütçe Komisyonuna sunuldu.

2 Nisan 2018 tarihi itibarıyla 900 binin üzerinde taşeron işçinin kadroya geçirildiğini Çalışma ve Sosyal Güvenlik eski Bakanı açıklamıştır. Bu açıklama gerçeği tam olarak yansıtmamaktadır. Belediyelerde çalışan taşeron işçilere aslında kadro hakkı verilmemiştir. 20 Kasım 2017 tarihli ve 696 sayılı Kanun Hükmünde Kararname (KHK) ile kamuda çalışan taşeron işçilerin kadroya alınması düzenlenirken kamu kurumlan arasında ayrımcılık yapılmıştır.

696 sayılı KHK ile 375 sayılı KHK'ya eklenen geçici 23'üncü madde ile kamu idarelerindeki taşeron çalışanların kadroya geçirilmesi düzenlenirken belediyeler dahil yerel yönetimlerde çalışan taşeron işçilerin durumu geçici 24'üncü maddeye konu edilmiştir. Diğer kamu idarelerindeki taşeron çalışanlardan farklı olarak belediyelerdeki taşeron personeli, 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 4'üncü maddesinin (D) fıkrasına konu işçi statüsüne (kadrolu sürekli kamu işçisi) geçirilmek yerine belediye şirketlerine aktarılmıştır. Eğer kadroya aktarılmış olsalardı, işçilerin belediye şirketlerinde değil belediyelerde istihdam edilmesi gerekirdi. Dolayısıyla belediyelerde çalışan taşeron işçilerden hiç biri kadroya geçirilmemiş, bir şirketten diğer bir şirkete transfer edilmiştir.

Yüzde ellisinden fazlası belediyelere yani kamuya ait olan bu şirketler esasında kamu şirketi olup yapılan işler de kamu hizmetidir. Burada çalışan işçiler de yaptıkları iş bakımından kamu işçileridir. Ancak pratikte durum farklıdır. Belediye şirketlerinde çalışan işçiler, belediyelerde çalışan işçiler ile aynı haklara sahip değildir.

Örneğin belediyelerde ve diğer kamu kurumlarında çalışan işçiler (merkezi idarelere geçişleri yapılan taşeron işçileri dahil) kanunun tanıdığı 52 günlük ikramiye (ilave tediye) hakkından yararlanırken belediye şirket işçileri bu haktan yararlanamamaktadır. Ayrıca belediye şirketleri ile belediyeler arasında halen doğrudan temin usulü ile bile olsa bir ihale ilişkisi sürmekte, kamu ihale mevzuatının sınır ve denetimleri devam etmektedir.

696 sayılı KHK ile getirilen düzenleme özü itibariyle taşeronluk sistemini sona erdirmemiştir. Kararname ile taşeron şirketler aradan çıkarılmıştır, ancak işçiler aynı koşullarda çalışmaya devam etmektedir.

Sonuç olarak, Kamu kurumlarında eski kadrolu işçiler ile taşerondan belediye şirketine geçen işçiler arasında mali ve sosyal haklar bakımında çok büyük farklar mevcuttur.

Bütün bu hususlar göz önüne alındığında belediye şirketlerinde çalışan işçilere tam kadro verilmesi, eşit işe eşit ücret ilkesinin yerine getirilmesi, çalışma koşullarının iyileştirilmesi ve diğer sosyal hakların verilmesi gerekmektedir.

375 Sayılı Sayılı Kanun Hükmünde Kararnamede Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun Teklifi.

MADDE 1: 27 Haziran 1989 tarihli ve 375 sayılı Kanun Hükmünde Kararnameye aşağıdaki geçici madde eklenmiştir.

"GEÇİCİ MADDE 36 -Geçici 24 üncü madde kapsamında, ek 20 nci madde kapsamındaki şirketlerde işçi statüsünde işe başlatılıp halen iş ilişkisi devam edenlerden; bu maddenin yürürlüğe girdiği tarihten itibaren bir ay içinde başvuruda bulunanlar, İl özel idareleri ve belediyeler ile bağlı kuruluşlarında ve bunların üyesi olduğu mahalli idare birliklerinde sürekli işçi kadrolarına idarelerince topluca geçirilir.

Bu şekilde sürekli işçi statüsüne geçirilenlerin ücreti ile diğer mali ve sosyal hakları, geçtiği işyerindeki mevcut sürekli işçi statüsündeki emsali çalışanların ücreti ile diğer mali ve sosyal haklarından düşük olamaz.

Bu maddede hüküm bulunmayan durumlarda geçici 23 ve geçici 24'üncü madde hükümleri kıyasen uygulanır."

MADDE 2: Bu Kanun yayımı tarihinde yürürlüğe girer.

MADDE 3: Bu Kanun hükümlerini Cumhurbaşkanı yürütür. Kanun teklifi tam metni için TIKLAYINIZ.

Yorumlar
MyMemur Haber Sitemiz 5651 sayılı "internet Ortamında Yapılan Yayınların Düzenlenmesi ve Bu Yayınlar Yoluyla işlenen Suçlarla Mücadele Edilmesi Hakkında" Kanunun 2/f maddesi uyarınca 'içerik Sağlayıcıdır'. Tüm üyeler yaptıkları yorumlardan şahsen kendileri sorumlu olup, talep halinde sitemiz kaynaklarında olan, gerekli iletişim bilgileri Adli ve İdari Makamlara sunulacaktır. UYARI: Küfür, hakaret, rencide edici cümleler veya imalar, inançlara saldırı içeren yorumlar onaylanmaz.